Saka Imam Syafi’i Nganti Walisongo Wae Nganggep Slametan Kepaten/ Tahlilan Kuwi Ala Iki pamikire Imam Syafi’i
“Ana dene maca Al-Quran lan dadekake
pahalanya kanggo mayit, sholat ingatase mayit karo sing samisal sakarone mula madzhab Asy-Syafii lan mayoritas ulama mamikir bahwasanya hal hal kesebut ora bakal teka marang mayit” (Al- Minhaaj syarh Shahih Muslim 11/58).
Iki panjelasan bab Tahlilan saka wali Sanga
HET BOOK VAN BONANG buku iki ana ing perpustakaan Leiden Walanda , sing dadi salah siji dokumen arang saka jaman Walisongo . Yen ora digawa Walanda, bokmenawa dokumen sing banget penting kuwi wis lenyap .
Buku iki tinulis saka Sunan Bonang ing abad 15 sing berisi babagan wulangan- wulangan Islam . Ing jero naskah kuna kuwi diantarane nyeritaake babagan Sunan Ampel wanti-wanti nyang Sunan Kalijaga sing isih nglestarekake slametan . ” Aja ditiru panggawe sak-werna kuwi amarga klebu BIDA’H ” .
Sunan Kalijaga njawab : “ cik-ben mengko generasi sakwise awake dhewe pas Islam wis uwis ditandur neng ati, masyarakat sing arep ngilangi budaya tahlilan kuwi ”.
Sunan Ampel : “ Apa ora nguwatiri neng sak teruse dina menawa adat istiadat lan upacara lawas kuwi mengko dianggep dadi wulangan sing asale saka agama Islam ? nek hal iki dibenke mengkone bakal dadi BID’AH ?
Sunan kudus njawab, menawa dheweke nduweni keyakinan, menawa neng buri dina ana sing menyempurnakannya (hal 41, 64) .
Sunan Ampel , Sunan Bonang , Sunan Drajat , Sunan Gunung Jati lan paling utama Sunan Giri berusaha sakuwat tenaga kanggo menyampaikan wulangan Islam sacara murni , becik babagan aqidah ataupun ibadah. lan dekne kabeh menghindarkan awak saka bentuk singkretisme / mencampurkan , nggathukake wulangan Hindu lan Budha karo Islam. ning sawalike Sunan Kudus, Sunan Muria lan Sunan Kali nyoba nrima sisa-sisa wulangan Hindu lan Budha neng jero penyampaian wulangan Islam. nganti wektu iki budaya kuwi isih ana neng masyarakat awake dhewe , kaya sekatenan , ruwatan , shalawatan , tahlilan , upacara pitung wulanan lan liya-liyane . [ Sumber : Abdul Qadir Jailani , Peran Ulama dan Santri Dalam Perjuangan Politik Islam di Indonesia] , hal . 22-23, Penerbit PT. Bina Ilmu .
Nasehate SUNAN BONANG
Salah siji catetan penting sing ana jero dokumen “ Het Book van Mbonang ” kuwi yaiku peringata saka Sunan Mbonang marang umat kanggo sanuli bersikap padha saling mbantu kanthi asih kinasihan, lan mencegah awak saka kesesatan lan BID’AH .
Unine kayangene iki :
“ Ee..mitraningsun ! Karana sira iki apapasihana sami-saminira Islam lan mitranira kang asih ing sira lan anyegaha sira ing dholalah lan bid’ah“. artine : “ Wahai sedulurku ! amarga kowe kabeh yaiku padha-padha pemeluk Islam mula supaya padha ngasihi karo sedulurmu sing ngasihi kowe. Lan kalian kabeh supaya mencegah saka panggawe sesat lan BID’AH .
Dokumen iki yaiku sumber babagan walisongo sing dipercayani dadi dokumen asli lan saheh , sing tersimpan neng Museum Leiden , Walanda . saka dokumen iki wis dilakoake beberapa kajian saka beberapa peneliti . Diantarane thesis Dr. Bjo Schrieke taun 1816 , lan Thesis Dr. Jgh Gunning taun 1881 , Dr. Da Rinkers taun 1910 , lan Dr. Pj Zoetmulder Sj , taun 1935
iki panjelasan saka Syaikh Nawawi Al Bantani
Syekh Nawawi al-Bantani , Syekh Arsyad al-Banjary lan Syekh Nuruddin ar- Raniry sing ngrupakne peletak dasar-dasar pesantren neng Indonesia pun isih nyekel kanthi kuwat ing panganggep alane slametan kepaten kuwi .
“ Shadaqah kanggo mayit, yen padha karo tuntunane syara ’ yaiku dianjurkan , ning ora oleh dikaitkan karo dina sing ka-pitu utawa dina- dina liyane , sementara miturut Syaikh Yusuf, wis mlaku kebiyasaan neng antarane wong-wong sing nglakoake shadaqah kanggo mayit dikaitkan karo dina ke-telu saka kematiane, utawa dina ka- pitu , utawa ke- duapuluh, utawa ke- empatpuluh , utawa ke-satus lan sawise nganti ing kebiyasaane saben taun saka kepatene, padahal bab iku hukume makruh. Mangkono uga makruh hukume menghidangkan panganan sing ditujukan kanggo wong-wong sing ngumpul nang bengine panguburan mayit (biyasa karan al-wahsyah), bahkan haram hukum hukume (yen) biayanya asale saka bandhane anak yatim ”. (an-Nawawy al-Bantani , Nihayah al-Zein fi Irsyad al-Mubtadiien (Beirut: Dar al-Fikr) hal 281) .
Ternyata senada uga diungkapake Muhammad Arsyad al-Banjary ing jero Kitab Sabiel al-Muhtadien (Beirut: Dar al-Fikr) juz II, hal 87, serta Nurudin al-Raniry ing jero Kitab Shirath al-Mustaqim (Beirut: Dar al-Fikr) juz II, hal 50)
Kepriye Hukume Tahlilan Miturut Imam Syafii?
Benarkah menawa imam Syafi’i sing diklaim dadi madzab sing diieloni dening sebahagian akeh saka umat Islam neng negeri iki nganjurake tahlilan/ slametan kepaten utawa malah nglarang?
Jebule kekegiatan (sejenis) tahlilan iki saka awit jaman sahabat dianggep dadi kegiatan meratap sing dilarang dening Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam.
Riwayat saka Jabir bin Abdillah Al Bajaliy, dheweke kandha: ”Kami (yakni para Sahabat kabehe) memandang/nganggep (yakni manut mazhab kami para Sahabat) menawa ngumpul-ngumpul neng panggonan keluarga mayit lan nggawe panganan sawise dikubure mayit iku klebu saka bagian meratap.”
Hadits iki diwetokake saka Imam Ibnu Majah (no 1612) kanthi derajat sing shahih.
Lan an-niyahah/ meratap iki yaiku panggawe jahiliyyah sing dilarang dening Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam;
Diriwayatkan ing jero sahih Muslim saka Abu Hurairah radiyallahu anhu. bahwa Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam bersabda: “ana loro prakara sing isih dilakoake dening manusia, sing loro-orone ngrupakne bentuk kekufuran: (yaiku) nyacat keturunan, lan meratapi wong mati”.
Pandangane Imam Syafii.
Nah, kepriye karo pandangane imam Syafii dhewe –sing turene- mayoritas ummat Islam neng Indonesia bermadzab syafi’i, apa piyambake sepakat karo akeh-akehe kaum muslimin iki utawa malah piyambake dhewe sing nglarang kegiatan tahlilan iki?
Ing jero kitab al Umm (I/318), wis ngendika Imam Syafii berkaitan karo bab iki
“Aku benci al-ma’tam, yaiku ngumpul-ngumpul neng omahe keluarga mayit sanajan ora ana tangisan, amarga sayekti sing mangkono kuwi bakal memperbaharui kesedhihan.”
Dadi, Imam Syafii dhewe ora dhemen karo kegiatan tahlilan sing dilakoake kaya sing akeh dilakoake dening ummat Islam dhewe.
Maca Al Qur’an kanggo wong mati (miturut Imam Syafi’i).
Ing jero Al Qur’an, neng Surat An-Najm ayat 38 lan 39 disebutkan disana;
[53.38] (yaiku) bahwasanya seseorang sing berdosa ora arep mikul dosane wong liya,
[53.39] lan bahwasanya sawong manusia tiada mekoleh kajaba apa sing wis diupayaake dheweke.
Berkaitan karo hal iki mula Al Hafidh Ibnu Katsir menafsirkannya mengkene iki;
“yaiku, padha karo seseorang ora arep mikul dosane wong liya, mangkono uga seseorang ora arep mekoleh ganjaran/pahala kajaba apa-apa sing wis dheweke upayaake kanggo awake dhewe.
Lan saka ayat sing mulia iki, al Imam Asy Syafii bareng para ulama sing mengikutinya wis ngetoake hukum: menawa Al Qur’an ora bakal teka hadhiyah pahalanya marang wong sing wis mati.
Amarga wacan kesebut dudu saka amal lan upadine dekne kabeh. Sarehdene kuwi Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam ora tau mensyariatkan umatnya (kanggo menghadhiyahake wacan Qur’an marang wong sing wis mati) lan uga ora tau menggemarkannya utawa menehake pituduh marang dekne kabeh, baik itu dengan nash (dalil sing tegas lan padhang) lan ora uga dengan isyarat (nganti-nganti dalil isyarat wae ora ana).
Lan ora tau dinukil saka seorang Sahabat (menawa dekne kabeh tau ngirim wacan Al Qur’an marang wong sing wis mati).
Yen sakirane panggawe kuwi becik, tentu para Sahabat wis ndhisiki awake dhewe ngamalake bab kuwi.
Lan ing jero masalah peribadatan mung kewates marang dalil, ora oleh ditolehake karo bermacam qiyas lan ra’yu (pikiran).”
Dadine, saka keterangane Ibnu Katsir iki gamblang menawa panggawe maca Al Qur’an karo tujuan pahalanya katur marang si mayit iku ora bakal teka, lan mangkono uga pandangane ulama gedhe sing dianut saka sebahagian gedhe kaum muslimin neng negeri iki.
Sak banjure, geneya mereka kabeh beda karo imame mereka dhewe?
Wallahu a’lam.
Rujukan: hukum Tahlilan (slametan kepaten) manut papat Madzab & hukum maca al Qur’an kanggo Mayit bareng Imam Syafii, karya ust. Abdul Hakim bin Amir Abdat/ http//aslibumiayuwordpress.com diringkas. nahimunkar.com
Terjemahan bahasa indonesia: http://fajrialkhonsa.blogspot.com/2015/07/hukum-tahlilan-menurut-imam-syafi.html
Tidak ada komentar:
Posting Komentar